کد خبر:230
پ
۱۰۶۲۸۴۵۳_۱۰۲۰۳۶۵۱۵۴۷۹۸۲۹۴۴_۶۴۳۱۲۴۸۰۸۶۹۵۲۲۳۲۶۰۵_n

گفتگوی اختصاصی با داریوش خان قشقایی نوه سردار عشایر

به گزارش پایگاه  خبری و تحلیلی جمعیت جوانان به نقل از سایت بختیاریان ۱٫جناب آقای داریوش قشقایی درباره ی تاریخچه ی ایل قشقایی نوشته های زیادی در دست هست  مرحوم ناصرخان قشقایی در مصاحبه ی خود که بعد از انقلاب در آمریکا انجام دادند  اشاره کردند که اکثر این نوشته ها فاقد اعتبار هستند. ایشان […]

به گزارش پایگاه  خبری و تحلیلی جمعیت جوانان به نقل از سایت بختیاریان
۱٫جناب آقای داریوش قشقایی درباره ی تاریخچه ی ایل قشقایی نوشته های زیادی در دست هست  مرحوم ناصرخان قشقایی در مصاحبه ی خود که بعد از انقلاب در آمریکا انجام دادند  اشاره کردند که اکثر این نوشته ها فاقد اعتبار هستند. ایشان قشقایی ها را از اولاد اوزون حسن می دانند. نظر شما در این باره چیست؟

اسم قشقایی تا ۷۵۰ سال از فارس تا منطقه اصفهان مطرح بوده است . روایتی است که یکی از دختران اوزون حسن , زن امیر قاضی شائیلو بوده است همان که مرحوم ناصر خان فرمودند در کتاب تاریخ پیرنیا نیر نوشته شده . نهایت این است.
۲. درباره ی شخصیت ایلخان ایل قشقایی مرحوم اسماعیل خان صولت دوله اگر امکان دارد صحبت بفرمایید. درباره ی اندیشه ی سیاسی ایشان. آیا صولت دوله یک شخصیت ملی و مشروطه خواه بود یا اینکه بیشتر به ایل و اقوام خود پایبند بود؟
روحیه وطن پرستی و روحیه سرسخت ایلیاتی و شجاع و با تدبیر و سیاست. پایبند به سنتهای عشایری طبعا اگر زمینه ای نباشد کسی نمی تواند به ملیتش یا مملکتش وفادار بماند.
۳. فرزند ایشان مرحوم ناصرخان اشاره کرده اند که صولت دوله ی قشقایی جزو اولین کسانی بود که رضاشاه را به رسمیت شناخت اما رضاشاه او را زندانی کرد و از بین برد. چرا رضاشاه چنین معامله ای با صولت دوله کرد؟
رضا شاه نکرد سیاستهایی که از رضا شاه حمایت می کردند راحتتر بودند که با شخص مورد اطمینان و منتخب خود سر و کار داشته باشند تا اشخاصی همچون سردار عشایر صولت الدوله.

۴. کمی درباره فرزندان صولت دوله ی قشقایی صحبت کنیم و بخصوص فرزند ارشد ایشان ناصرخان قشقایی آخرین ایلخان ایل قشقایی. چگونه شد که قشقایی ها در زمان دکتر مصدق از ایشان حمایت کردند؟ آیا یک اندیشه ی سیاسی پشت این قضیه بود یا همکاری با مصدق وسیله ای بود برای مخالفت با پهلوی؟

مرحوم ناصر خان مرد سیاستمداری بودند و از سیاستمداران دوران بعد از مشروطه بودند که با اجتماع و سیاستهای بعدی اشنایی پیدا کرده بودند ولی نهایتأ بنا بر راه مرحوم صولت الدوله (پدرشان) , با جضور بیگانه که باز طبعأ بخاطر غارت منافع منطقه و نفوذ نظامی در تلاش بودند , مقابله کردند و ثابت نیست که شخصیتی دگر داشته باشند . زنده یاد خسروخان نیز یک انسان یکپارچه و صادقی بودند که در جوانی وارد عرصه سیاست شدند و در آن روزگار که ایران در اشغال بود ( جنگ جهانی دوم ) مجبور به ترک تبعید از تهران شد ( سراسر سلطنت رضا شاه در تهران تبعید شدند و ماندند ) قبل از جنگ جهانی دوم زنده یادان ملک منصور خان و محمد حسین خان نیز برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتند. ملک منصور خان در آکسفورد تحصیلات را به اتمام رساندند و هر دو با شروع جنگ جهانی به ارتش آلمان پیوستند ( نه حرب نازی ) . به خاطر نفرتی که مردم منطقه از روسها و انگلیسی ها داشتند که عاقدین قرار داد ۱۹۰۷ بودند , به این دلیل به ارتش آلمان پیوستند و در پایان به ایران بازگشتند_ زنده یاد دکتر مصدق قبلا حاکم فارس بودند و با صولت الدوله دوستی و رفاقت خاصی داشتند (اواخر جنگ جهانی اول ) و به وسیله دکتر مصدق بار دیگر به ایلخانیگری قشقایی منصوب گردید . در آن زمان صولت الدوله در جنگ جهانی توسط فرمانفرما و به پیشنهاد انگلیس از ایلخانیگری معزول شده بودند . ( توصیح اینکه صولت الدوله از سالهای ۱۹۱۸_ ۱۹۱۴ با آزادیخواهان جنوب پیوند داشتند و رسما تا سال ۱۹۱۸ وارد جنگ با پلیس چنوب شده بودذند.)

۵.مرحوم ناصرخان در مصاحبه ی خود عنوان کرده اند که قصد داشتند بوسیله ی رزم آرا شاه را از قدرت ساقط کنند. ناصرخان در طول دوران زندگی سیاسی خود دقیقا چه هدفی را دنبال می کردند؟

هدف استقرار دموکراسی برای مملکت و سربلندی برای ایلات خاصه ایل قشقایی که همیشه پشتیبان قوی این سرزمین بوده است.

۶. کمی درباره ی وضعیت سیاسی اجتماعی ایل قشقایی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و خروج برادران قشقایی از ایران صحبت بفرمایید. نظر مردم عادی ایل و خانواده نسبت به نقش ایل قشقایی در معادلات سیاسی چه بود؟ آیا اصولا قشقایی ها سیاسی هستند؟
طبعا مشخص بود چه معامله ای با قشقایی خواهد شد . جکومت کودتا چون از همراهی قشقایی ها نتیجه ای نگرفت شروع به توطئه و دسیسه چینی نموده , عده ای از کلانتران و افراد را بر علیه اتحاد قشقایی ها بر ضد جکومت کودتا تحریک و اغفال نمود ( لازم به گفتن است که قشقایی با تمام مشکلات در آن روزگار کودتا , تمام نیروی خود را جمع آوری و چندی بعد شیراز را محاصره کرده و گرفته بودند .ولی نهایتأ نه دوستان مرکز ( جبهه ملی ) آن انسجام را داشتند و نه اشخاص و عناصر ایلی که اشاره شد در بالا اعمال خیانت کارانه اشان فرصتی برای مبارزه گذاشت و به همین دلیل نیروهایی که با مشکلات زیاد با هم منسجم شده بودند از هم پاشیدند ._ قشقایی ها بخاطر ظلمی که از جکام وقت از زمان قاجار تا پهلوی , متحمل شده بودند و همچون بقیه مردم ایران از تجاوزات بیگانه دلی تنگ و خون داشتند طبعأ وارد سیاست شده بودند و البته روحیه اشخاص شدت و ضعف داشت از لحاظ اقتصاد اجتماعی نیز بر پایه ی دامداری و کشاورزی و باغداری و شبانی متمر کز بوده اند. مشکلاتی چون طبیعت نامساعد و نامناسب جنوب از زیستگاههای دامی و فشار تخت قاپو و یک جا نشینی تاثیر بسزایی در فقر و فرهنگ برجای گذاشته متاسفانه.

۷. نظر شما درباره ی نقشی که مرحوم محمد بهمن بیگی از ایل قشقایی برای سواداموزی به ایلات ایفا کردند چیست؟ کمی درباره ی شخصیت ایشان و برخورد خودتان با وی صحبت بفرمایید.

هر تفکری یا هر ایدئولوژی و نظریه و طرفداران و مخالفین خود را داراست . تحلیل این موضوع را واگذار به صاجبنطران میکنیم.

۸٫ درباره ی خلق و خوها و نقاط تمایز ایل قشقایی با دیگر ایلات فارس و ایران چه نظری دارید؟ قشقایی ها از قدیم چکونه مردمانی بوده اند؟ اگر بخواهید یک صفت بارز و مشخص از قشقایی ها برای ما نام ببرید آن صفت چیست؟
هر جامعه ای الخصوص جامعه ی ایلی , نکات مثبت و منفی خود را داراست . فرهنگ های دوست داشتنی , آداب و رسوم و سنن نکات مثبت زیاد دارند نکات منفی هم کم ندارند همانطور که باید نکات مثبت هر جامعه و فرهنگ آن فومیت استفاده شود. برخی مسائل است که زمانی ارزش بود و زمانی ضد ارزش. به نظر برخی مثبت بوده در نظر بعضی دیگر منقی تلقی می شده اعتفادات قومی در گذشته ارزش محسوب می شدند . خصوصیات بارز به نظرم بنده البته بسیاری اینها بودند صفتهایی همچون شجاعت , مناعت , پاینبند به اصول مهمان نوازی و غیرت و تعصب خاص ایلی.

۹- نظرتان درباره ی امروز و آینده ی ایل قشقایی و عشایر فارس چیست؟ آیا نسل جدید قشقایی ها به گذشته ی ایل و تبار خود می بالند و از این طریق هویت خود را می سازند؟

عشایر رفته رفته در قالب دیگری متجلی شده . چون با از بین رفتن زندگی و فرهنگ ایلی و کوچ نشینی و مرتع و فرم افتصادی و نهایتأ جذب شهرها و حاشیه شهرها شدن خود به خود و متاسفانه بسیاری از این تفکرات و نقطه نظرها آنها را به فردی دیگر مبدل ساخته روحیه عشایری در انها رو به خاموشی است . و اما هستند بسیاری جوانان که به تنگ امده و سرخورده اند. با توجه به روحیه ی آنها تبعیضات سالها بر زندگی این جامعه ی پر کار و تلاش سایه انداخته به این نتیجه رسیده اند و می گویند سال به سال یاد پارسال.

کلیدواژه : قشقایی
دیدگاه کاربران ۲ دیدگاه
  • ارژنگ رضایی دره شوری ۲۸ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۰ ق.ظ
    0 0

    ازنوشته های شما بسیاراستفاده کردم.چه زیبا تر وپرمحتواتر میشد اگر عکس هم از کوچ وآداب ورسوم ایلمان نیز در آن گنجانده میشد.دستتان درد نکنه یاشاسین دیلمز یاشاسین ایلمز

  • مصطفی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۳:۲۷ ب.ظ
    0 0

    چقدر مصاحبه زیبایی بود. درودها بر جناب داریوش خان قشقایی که کلامشون نمایانگر ریشه، درک عمیق، متانت و واقع بینی است. واقعا از یک بزرگزاده چه جز این میتوان شنید و دید. درود بر قشاقی های وطن پرست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید