کد خبر:268
پ
۶۰cac5bf67bfb0259c686e8da95fd599_L

نشر دو اثر پژوهشی با موضوع موسیقی زنان قشقایی

به گزارش مجله اینترنتی قشقایی آنلاین؛ ” آواز زنان قشقایی” و ” لالایی های قشقایی” عنوان دو اثر جدید پژوهشی دامون شش بلوکی پژوهشگر برجسته ی موسیقی قشقایی است که به زودی روانه بازار می گردد. لالایی های قشقایی: لالایی نخستین ارتباط و درک رسمی موسیقایی و شعری کودک از جهان پیرامون است که توسط […]

به گزارش مجله اینترنتی قشقایی آنلاین؛ ” آواز زنان قشقایی” و ” لالایی های قشقایی” عنوان دو اثر جدید پژوهشی دامون شش بلوکی پژوهشگر برجسته ی موسیقی قشقایی است که به زودی روانه بازار می گردد.

لالایی های قشقایی:

لالایی نخستین ارتباط و درک رسمی موسیقایی و شعری کودک از جهان پیرامون است که توسط مادر برقرار می شود. ماهیت لالایی را باید در فرهنگ و ادبیات شفاهی سرزمین راوی آن جست و جو کرد . لالایی پایه ای ترین بداهه و غریزی ترین تخصص و استعداد در موسیقی است که همراه با حرکت و تکان گهواره است. تعداد لالایی های رایج در ایل را می توان به تعداد مادران ایل دانست.

در ایل قشقایی لالایی هایی وجود داشته اند که به دلایل گوناگون ، از جمله خوانده شدن توسط فردی مشهور ، یا شکل گیری آن بر اساس حادثه و یا رویدادهای خاص و داستانی ویژه ، از کارکرد معمول لالایی فراتر رفته و شکل یک مقام مستقل موسیقایی را یافته اند . آنچه در این مجموعه می شنوید نمونه هایی هستند از لالایی داستان دار ایل قشقایی ، مانند لالابهمن، لالایی خاوربیبی، و غیره که به سبب رویداد پس زمینه ی آن در موسیقی ایل ماندگار شده اند.

آواز زنان قشقایی:

نقش زن در موسیقی جامعه ی ایلی و عشایری بسیار گسترده تر از دیگر جوامع ،خصوصا جوامع شهری است. این گستردگی را هم در بُعد آفرینش و هم در بُعد اجرایی در موقعیت ها و کارگان های موسیقایی این جامعه می توان مشاهده کرد. در جامعه ی ایلی که غیر مصرفی ترین و نیز مولد ترین جوامع است با کثرت و تنوع انواع کار در شبانه روز و نقش پر رنگ زن در این کارها، بخش اعظم موسیقی کار مربوط به زنان است. ردّ پای بداهه در موسیقی زنان ایل را از لالایی ها و نوازش های کودکان تا موسیقی مربوط به بسیاری از کارهای روزمره و مراسم سور و سوگ می توان مشاهده نمود. در ایل قشقایی برای حضور زنان در موسیقی ، فضای عمومی معتدل تر و نگاه عمومی روشن تری _ نسبت به جوامع عشایری دیگر _ وجود دارد و حضور جدی ئو رسمی زنان در یکی از کارگان های اصلی موسیقی قشقایی (ساربانی یا دارغالار ) جایگاه رسمی موسیقی زنان را پر رنگ تر نموده است.

در این مجموعه نمونه هایی از لالایی ، مقام های مربوط به کارگان ساربانی، سوگ و آوازی را با برداشت از کارگان عاشوقلر و دیگر مقام های آوازی عمومی رایج در ایل با اجرای تعدادی از خوانندگان مشهور سده ی معاصر: دارغا ماه پرویز ، آفتاب، زینت، حاوا و پر.ین بهمنی می شنویم.

 

منبع: قشقایی آنلاین

کلیدواژه : قشقایی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید