کد خبر:763
پ
IMG_1991 [1600×1200]

رنجواره های بانوی عشایر قشقایی

به گزارش پایگاه خبری ،تحلیلی جمعیت جوانان قششقایی ،شمیم عطر شکوفه در نسیم بهار و رقص سرخ فام برگ بلوط در باد خزان آهنگ آغاز کوچ است در زندگی عشایر. در این هنگام که ولوله سفری دیگر برپاست بانوی عشایر قشقایی بار بر پشت ستور به انتهای مسیر سخت گذر ایلراه می اندیشد. وقتی زندگی […]

به گزارش پایگاه خبری ،تحلیلی جمعیت جوانان قششقایی ،شمیم عطر شکوفه در نسیم بهار و رقص سرخ فام برگ بلوط در باد خزان آهنگ آغاز کوچ است در زندگی عشایر.

در این هنگام که ولوله سفری دیگر برپاست بانوی عشایر قشقایی بار بر پشت ستور به انتهای مسیر سخت گذر ایلراه می اندیشد. وقتی زندگی در عبور از مسیر معنا می شود باید رفت ، گویی این راهی است که به تحکم تاریخ پایانی ندارد.

این روزها قشقائی ها به ذوق ییلاق در سرزمین هزار چشمه بنه بر زمین گذاشته و سیاه چادر برپا کرده اند ؛ شکوه دنا ، سبزی بی انتهای دشت ، نغمه تن شویی چلچله در چشمه سار و نوای نی مردان عشایر در کنار همهمه گله در چرای روزانه رنگ واره های زندگی این قوم است ، جلوه هایی از زندگی که طعم تلخ دشواری های بی پایان را هماره با خود دارد.

باری که زندگی بر روی دوش زنان عشایر می نهد به همراه تنگ شدن عرصه مرتع برای چرای دام ، نابودی ایلراه های تاریخی ، نزاع با سایر مدعیان بهره بردار از طبیعت و تغییرات اجتماعی و فرهنگی می رود تا پشت خسته آنان را خم کند.

بانوی سالخورده قوم قشقایی در پس خاطرات زندگی ، روزهای هم نوایی با طبیعت ، شب دست افشانی ستاره در میلاد مهتاب و ساز و نوای طرب انگیز آب در عبور از دشت را رنگمایه هایی از زندگی عشایر می داند که هر روز بیش از دیروز رنگ می بازد.

او بر این باور است که دیگر درازی راه دغدغه ذهن عشایر در هنگامه کوچ سالانه نیست ؛ امروز نوگرایی در گذران عمر، جوانان را به سمت گونه دیگر از زندگی می کشاند. دگر گونه ای که می رود تا پایان تاریخ را برای این قوم رقم بزند.

قشقائی هایی که از عمق قشلاق فارس در نورآباد ممسنی به ییلاق سمیرم در جنوب اصفهان آمده اند دیگر از ایلراهی عبور نمی کنند که پیشینیان رمه گردانشان برایشان به میراث گذاشتند؛ راه عبور آنان به سان سایر مردم راه های آسفالته است؛راهی که خالی از خطر هم نیست.

وقتی دست زمانه راه را از زن قشقایی می گیرد، زندگی فرزندان او نیز تغییر می کند، تغییر در پوشش ، دوری از ییلاق و قشلاق و سکنی در جنگل آهن و آجر شهرها.

او می گوید که جزشیوه عشایری برای گذران زندگی راهی دیگر را نمی داند و لاجرم سنتها را با تمام مشقتهایش با خود همراه می کند ولی این راه را برای نسل بعد از خود نمی خواهد و آنان باید مسیری دیگر برای امرار معاش بجویند.

برابر واژه زندگی در قاموس عشایر باید معنی مشقت را نوشت و این به حدی است که زن قشقایی می گوید اگر چاره ای بود گله بز و گوسفندش به عنوان تنها اندوخته اش را با زندگی کم دغدغه در مکانی آرام سودا می کرد.

در سویی دیگر زنی جوان از عشایر قشقایی که هنوز گرد راه کوچ در چهره اش پیداست ؛ عبور از سنت برای یافتن آسایش را آرزوی شب های دراز خود زیر آسمان پر ستاره دشت بی انتهای دنا می داند.

او می گوید این مشقت بی پایان را برای کودکانم نمی خواهم.

وقتی ایلراه نابود شد ، برخی ایلیاتیها هم در خانه ماوا گزیدند.این را این روزها در بخش بزرگی از ییلاق سمیرم می توان دید. ایلی که لباس زیبای سنتی بر تن ندارد و در چهار دیواری ؛خانه برپا کرده دیگر رنگ و بویی از عشایر ندارد.

از سوی دیگر طبیعت نیز سر ناساز با عشایر قشقایی دارد به شکلی که امسال باید خشکسالی سختی را تجربه کنند.

کارشناسان منابع طبیعی به استناد بازدید های دوره ای خود از چشمه سارها و قنوات امسال را سال خشک عشایر می دانند.

امسال ۹هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری با یک میلیون راس دام وارد اصفهان شده اند که باید برای حداقل های زندگیشان در زمینه آبرسانی، تامین علوفه، سوخت های فسیلی، احیای چشمه ها و قنات ها و خدمات بهداشتی نیازمند دولتی ها باشند.

عشایری که هر ساله به ییلاق سمیرم می آِیند بیشتر از گلوگاه های مرزی زمان کهریز، قبر کیخا، خطیر سوخته، بایران بگ و چهارراه در جنوب و جنوب شرقی سمیرم وارد مراتع می شوند که جمعشان حدود ۳۰ هزار نفر از طوایف شش بلوکی، فارسیمدان، دره شوری، عمله و کشکولی از ایل قشقایی تخمین زده می شود.

این زندگی هزاران ساله را عشایر با مشقت نگه داشته اند. ولی هرتوانی روزی به تحلیل می رود و می رود تا آرام آرام گرد فراموشی بر روی سنت های عشایر بنشیند و کوچروها به گذشته تاریخ بدل شوند.

دبیر منطقه اصفهان

کلیدواژه : «ساخت مقبره جهانگيرخان قشقايي»315354Dağlar qarıyamqashqai musicQaşqayı Türkcesiniŋ örgedimiآنامینگ دیلهآنامینگ دیله باغله در جانوماآی دا کیم واراجرای اهنگ هجران در جشنواره موسیقی ترکان دنیا در اادبیات نو قشقایی احتیاج به حمایت معنوی دارداستاد برزو طیبی پوراعتراض قشقاییالفبای عرب یا الفبای لاتین کدام یک برای نوشتن ترکیالفبای معجزه گر منتشر شداموزش ترکی قشقاییانتشار ترجمهانتشار ترجمه ترکی قشقایی«رباعیات عمر خیام » در بازانجمن دانشجویان قشقاییانقلاب نیوزانلود موسقی قشقاییاهانت به قشقاییاهانت به قشقایی هااوزاق یولاولین تیم قشقاییايــرانـیـنـگ عـزتــي بــللي يــادگــارایران در شیراز بازسازی می شودایل قشقاییبازهم اصفهانی هابرپایی نمایشگاه صنایع دستی قشقایی در شهرستان آبادهپخش فيلم داستاني الفباي معجزه گرپژوهشگر و مدرس دانشگاه شیراز گفتتاریخ گمشده قوم قشقایی منتشر شدترکان قشقاییترکی قشقاییتصاویر قشقاییتوهین به قشقاییتوهین به قشقایی هاتوی قاشقایی ائلنداتیزر نیسان قشقاییتیمور گردانیجدول لیگ برتر بزرگسالان استان فارسdجمعیت جوانان قشقاییحرمتلی دیلداشلارخاطرات ملک منصورخان خان قشقاییخود آموز ترکی قشقاییخوداموز تورکی قاشقایدانشجویان قشقاییدانلود pdfدانلود pdf ایل قشقایی زنده در این سرزمیندانلود اهنگ قشقاییدانلود زندگینامه شاعر پر آوازه یوسفعلی بیک قشقاییدانلود عصر قشقاییدانلود موسقی قشقاییدانلودXeberlerدانمايشگاه لباسهای سنتی ايل قشقايی ايران و قوم ساپدر مسیر تند باددیدار انجمن دانشجویان قشقاییدیدار انجمن دانشجویان قشقایی با هنرمندان قشقاییدیوان کامل اشعار امیرتیموری گورکانی در دست چاپراه‌اندازی می‌شودرباعیات عمر خیامساز پرسوز فرودسایت یوسف علی بیگشاعر قشقاییضرب المثلهای ترکیعذرخواهی از قشقایی هاعروسی در ایل قشقاییعشایر قشقاییعکسعکس از نمایشگاه صنایع دستیعکس قشقاییفرهنگ نام های ترکیقاشقاییقره قانلوقره کشیقره کشیقشقاييقشقاییقشقایی تویهقشقایی نام یك شهید تئاتر استقشقایی نگین تاج تاریخ فاخر جنوب ایران استکتاب سفره ایل قشقایی منتشر شدکتاب سیری در بوستان قشقاییکلاه قشقایی بر سر کی روشگاهنامه اینترنتی انجمن دانشجویان قشقاییماذوندان بیر شعرمتولد 1344 ایل قشقاییمزار شاعر نامدار عشایرمعرفی وبلاگ قاشقاییمقبره حکیم آیت الله جهانگیر خان قشقاییمقبره یوسفعلی بیگ قشقاییموسقی قشقاییموسیقی قشقایینقاره قشقايينمایشگاه ایل قشقایی در فیروزآبادهمایش بزرگداشت یکصدمین سال در گذشت شاعر بلند آوازههیچگاه توهین و بی حرمتی به هیچ قوم و طایفه ای نکرديادنامه شهید حسین قشقائی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید